Pistolen, Miskito muziek en gebrek aan water. - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Pascalle Dijk - WaarBenJij.nu Pistolen, Miskito muziek en gebrek aan water. - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Pascalle Dijk - WaarBenJij.nu

Pistolen, Miskito muziek en gebrek aan water.

Blijf op de hoogte en volg Pascalle

10 April 2014 | Nicaragua, Puerto Cabezas

Vandaag heeft het geregend. Voor het eerst in 5 weken dat het goed geregend heeft. Zoals jullie blij zijn met elk straaltje zon zijn wij blij met elk straaltje water uit de kraan. De zomer is in volle gang hier, dat is leuk want ik ben te bruin geworden voor mijn foundation maar het heeft ook mindere kanten. De waterput in de tuin staat bijna altijd droog en de pomp werkt niet altijd. Dat houdt dus in dat we douchen met een emmer en een wc bezoek goed moeten plannen. Grappig dat je minder water nodig hebt om te douchen dan om een wc door te spoelen. Ik moet zeggen dat ik het minder erg vind dan ik van te voren had gedacht. Er is nou eenmaal geen water dus daar moet je het mee doen. Maar ik heb vandaag wel genoten van mijn douche en het feit dat ik de wc kon doorspoelen zonder na te denken. Het is ook geen uitzondering dat we geen elektriciteit hebben of geen internet. Ik vind dat soms wel eng als er 's avonds geen licht is, vooral met alle inbraken in ons huis.

Spullen die tot nu toe gestolen zijn:
- Ipod
- Iphone 5
- Iphone 4
- Laptop
- 4 hangmatten
- schoenen

Oja, ik zal nog even vertellen hoe het is afgelopen met mijn telefoon. Karla, de buurvrouw met de informatie heeft er toch voor gekozen een anonieme tip te geven aan de politie. Dat gaat hier wel anders dan in Nederland. 'S avonds moesten we met Karla naar de engste buurt van Puerto want daar woonde een vriendin van haar die politie is. Fay en ik hadden Aron maar mee gevraagd zodat we niet met 2 meisjes waren. Eenmaal daar aangekomen zaten we in het donker met een nestje van ongeveer 10 puppy's! Zo lief! Mariella de politieagente maakte nog een "leuke grap": ik moest oppassen en geen puppy meenemen want anders.. en toen liet ze haar pistool zien. Ik schrok me dood, maar Mariella moest er heel hard om lachen. Nou de tip was gegeven en we gingen naar huis onder begeleiding van Mariella met haar pistool. De volgende dag officieel aangifte gedaan bij het politiebureau en dezelfde dag kwam een andere politieagent mijn telefoon brengen aan huis. Ik heb Karla en haar kinderen als bedankje mee uit eten genomen bij de lokale pizzeria (kostte me 20 euro voor iedereen!). Al met al weer een heel avontuur.

Wat ook een heel avontuur is is het verkeer. Ik ben het nu alweer een beetje gewend maar kan er nog steeds erg om lachen. Ik denk dat 80 procent van de voertuigen op de weg taxi's zijn. Soms lijkt het wel alsof iedereen taxichauffeur is. Verder wordt er vooral veel getoeterd. Toeteren heeft verschillende betekenissen hier:

"Pas op"
"Schiet op"
"Sukkel!"
"Wil je mee in de taxi?"
"Ik kom er aan"
"Ik sla hier rechts af"
"Eeeeeeeh meisje!"
"Ik toeter gewoon omdat ik het leuk vind"

Alles bij elkaar een heel lawaaiig maar vooral grappig geheel. Ook praten de mensen hier veel met gebaren. Veel hand bewegingen en ze wijzen met hun mond (getuite lippen) haha! En op straat ruik je een mix van benzine, riool, verbrand plastic (iedereen verbrand zijn afval zelf) en schildpad/markt geur. Het zal weinig mensen ontgaan zijn maar ik heb het geproefd hoor! Samen met Aron hebben wij, zelfs nog buiten het seizoen en illegaal (sorry) schildpad gekocht. Jenny onze schoonmaakster/kokkin en vriendin heeft het voor ons klaargemaakt. Het smaakte gewoon naar draadjesvlees! Maar het had wel een zee-achtige nasmaak.

Verder zijn we nog op 2 kinderfeestjes geweest, hebben Aron en ik Naomi meegenomen naar het zwembad en chillen we nog vaak aan zee. Afgelopen weekend zijn we gaan varen op een ontzettend grote boot. Heel erg leuk. Ook gaan we nog steeds elk weekend weekend naar de Karibean sol, en wat blijkt: Ik zit in de commercial van deze discotheek op de lokale televisiezender haha! Ik heb het nog niet gezien maar de man van de supermarkt zei dat ik bier aan het kopen was, zal weer eens niet. Ik geniet ook ontzettend van de Miskito cultuur en vooral de Miskito muziek vind ik fantastisch. Ik heb al een cdtje gekocht. Op internet is het namelijk niet echt te vinden behalve deze: http://www.youtube.com/watch?v=_HBtTPL99ig
Maar dat is niet mijn favoriet. Ik leer steeds meer Miskito maar vooral mijn Spaans is ontzettend vooruitgegaan. Ik kan mezelf verstaanbaar maken, ik begrijp veel en kan gesprekken voeren.

Na 2,5 maand is het wel zo dat de spanningen af en toe wat hoger oplopen in huis, dat je er weer eens gek van wordt dat er geen water is en dat je je weer eens irriteert aan de zweetnachten in huis. Daarom had ik mezelf afgelopen zondag op een hotelovernachting getrakteerd. Nadat ik gedoucht had onder een warme douche en geplast had op mijn eigen wc ben ik in de airco op mijn 2 persoonsbed gaan liggen. Daarna kon ik weer de hele wereld aan. Vrijdag vertrekken we met de boot naar Corn island voor een week en gaan we met zijn 4en op vakantie. Daarna nog een weekje Puerto en de opening van de school. Vervolgens 1 mei de jungle in.

Aron en ik lopen prima op schema en het gaat erg goed met de docu's. Mercia en haar familie zijn goede vrienden geworden dus we hadden besloten ze mee te nemen naar het strand. Eenmaal daar aangekomen hoorden we dat het de eerste keer in het leven van de kinderen was dat ze op het strand waren omdat de taxi te duur is en ze het niet kunnen lopen. Je had de gezichten moeten zien, de kinderen waren zo intens gelukkig! Een van de mooiste dingen die ik in mijn leven heb gezien en het zeker het mooiste wat ik ooit iemand heb gegeven. Mercia en haar 2 zussen en broer slapen op 1 matras en dat vinden ze ontzettend warm. Mama slaapt op de grond. Als bedankje voor het meewerken aan de film wil ik ze eigenlijk een matras geven. En niet alleen als bedankje, ook omdat ik vind dat deze kinderen het ontzettend verdienen. Zou je het ook leuk vinden om hier aan mee te helpen kun je me steunen via mijn alvarumpagina. Ik, maar vooral Mercia en haar familie zouden het ontzettend waarderen! http://project2014nicaragua.alvarum.com/pascallevandijk

Dat was het weer voor nu. Aisabe! Liefs, Pascalle

  • 10 April 2014 - 07:50

    Jos Van Dijk:

    Heel mooi verhaal weer!!! Fijne vakantie en veel plezier in de jungle!!
    Ik ga nu lekker in een warm bad liggen!!

    groetjes pappa

  • 10 April 2014 - 10:56

    Marcia:

    Alweer een heel leuk verslag Pascalle! Lief dat je de familie van Mercia wil helpen en ze zo'n leuke dag aan het strand heb bezorgd!
    Veel plezier met elkaar op Corn Islands!
    Liefs XXX Mamma

  • 10 April 2014 - 12:02

    Daan:

    hmm miskita mairin is wel mijn favoriet, maar ik wil zeker je cd-tje horen :):) ik neem elmex mee als jij alvast zo'n cd voor mij gaat scoren!

  • 10 April 2014 - 19:10

    Natasja:

    oh pascalle. ik vind je zo stoer!

  • 10 April 2014 - 22:02

    Jelle:

    Hoi Pascalle,
    Geweldige verhalen! Goed bezig daar.
    Doeg,
    Jelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pascalle

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 9347

Voorgaande reizen:

25 September 2014 - 15 November 2014

Filmen in Tanzania

01 Februari 2014 - 31 Mei 2014

Filmen in Nicaragua

Landen bezocht: